Novinky

Kam na víkend? Kamenná žena

Téma:

V severnej časti okresu Veľký Krtíš sa nachádza niekoľko zaujímavých kamenných útvarov, tzv. skalných hríbov, ktoré sú výsledkom pôsobenia sopečnej činnosti […]

Zdieľať príspevok

V severnej časti okresu Veľký Krtíš sa nachádza niekoľko zaujímavých kamenných útvarov, tzv. skalných hríbov, ktoré sú výsledkom pôsobenia sopečnej činnosti v treťohorách. Neskôr v štvrtohorách ich dotvaroval zvonku vietor a zrážková voda.

Najväčšiu pozornosť z nich si zaslúži „Kamenná žena“ nachádzajúca sa v katastri obce Príbelce. Prístupových ciest k nej je niekoľko, no ani jedna nie je poriadne značená. V aktuálnej situácii je chvíľami umenie prísť úspešne do cieľa, no netreba sa vzdávať a za pomoci mapy, či  GPS treba pátrať až do úspešného konca. Skúsime vám priblížiť jednu z nich.

Od autobusovej zastávky v Príbelciach sa vydajte popri evanjelickom kostole, po asfaltke ku strelnici. Tesne pred vstupom na strelnicu odbočte vľavo, do lesa. Cesta vás dovedie na lúky, kde pokračujte rovno a na hornom konci hľadajte modré turistické značenie. Pokračujte doprava, smerom na Španí laz, prejdite popri chate, cez čistinku, popri polorozpadnutom prístrešku v lese. Tu sa pomaly pripravte na odklonenie sa od značenej trasy. Pri východe z lesa odbočte doprava na lesnú cestu, opúšťate modré turistické značenie. Pokračujte dole kopcom ku korytu potoka, ktorý je v tomto období určite bez vody. Pri koryte Čahovského potoka odbočte na pár metrov vľavo, prejdite suchým dnom potoka a pokračujte lesnou cestou do mierneho kopčeka príjemnou prechádzkou lesom. Na kopci uvidíte čistinku, kde nájdete stopy po lesnej zveri, či kŕmidlo. Tu odbočte do lesa, smerom na juh, inak povedané doprava. Zároveň prichádza náročnejšia časť cesty, kde sa netreba nechať odradiť: pokračujte lesom na juh a hľadajte miesto, kde sa les na svahu rozostúpi a prídete do cieľa.

Prírodná pamiatka Kamenná žena sa nachádza v Krupinskej planine, je tvorená sopečnou andezitovou horninou a je chránená 4. stupňom ochrany. Skalný útvar, vysoký cca 4m pripomína siluetu ženy. K zaujímavému prírodnému výtvoru sa viaže aj legenda o tom, ako istú ženu oslovil tulák a poprosil ju o pohár mlieka. Tá ho však odmietla a on ju preto zaklial. Žena skamenela a s ňou aj jej potomstvo a gazdovstvo. To sú tie menšie skalné útvary okolo skalnej dominanty.

A čo ďalej? Treba sa vrátiť opäť na čistinku, asi 100m od nej je rázcestie smerom do Plachtinskej doliny alebo pokračujte lesnou cestou doprava stále dolu kopcom. Keď vyjete z lesa, choďte popri viniciach cestičkou až k hlavnej ceste z Veľekého Krtíša do Príbeliec. Prípadne sa môžete vrátiť na modrú značenú cestu a pokračovať na Španí laz (o tom vám napíšeme niekedy inokedy).

Prajeme príjemnú prechádzku miestnym regiónom a najmä šťastné dorazenie do cieľa.

Tento text vznikol v spolupráci s profesorkou Miroslavou Čopovou a jej študentami z GAHŠ VK, ktorí navštevujú predmet Podnikanie v cestovnom ruchu.