Novinky

Kam na víkend? Kosihovský Kamenný vrch

Téma:

Víkend je už pred dverami a my vás pozývame spoznať ďalšie zaujímavé miesta krtíšskeho regiónu. Tentokrát vám predstavíme vyhliadku prírodného charakteru. […]

Zdieľať príspevok

Víkend je už pred dverami a my vás pozývame spoznať ďalšie zaujímavé miesta krtíšskeho regiónu. Tentokrát vám predstavíme vyhliadku prírodného charakteru. Nachádza sa pri obci Kosihovce, na rozhraní Krupinskej planiny a Ipeľskej kotliny, zároveň poskytuje čarovný výhľad na južnú časť okresu na nedávno navštívenú Opavskú vyhliadkovú vežu.

Vydajme sa teda do Kosihoviec, buď autobusom, na bicykli alebo pohodlne autom. Obcou prechádza modré turistické značenie. Nájdete ho pri autobusovej zastávke, odkiaľ pokračujte smerom na Opavu. Prejdite popod most, stále po modrej značke, postupne vchádzate z asfaltky na lesnú cestičku. Chodník vás po celý čas ťahá vpravo, na rázcestí v lese asi po 1km sa držte vpravo a pokračujte cez les mierne do kopca po modrej značke. Trasa pozvoľna stúpa, je vhodná pre všetkých milovníkov prírody. Po chvíli sa cez bukový les dostanete na skalnaté bralo s borovicovým porastom a ste na mieste. Nachádzate sa na Kosihovskom Kamennom vrchu, v nadmorskej výške 442m n.m. Z tohto miesta sa vám za priaznivého počasia naskytnú čarovné pohľady na južnú časť okresu Veľký Krtíš. Roztvorí sa pod vami rozsiahla Ipeľské kotlina a v diaľke aj sopečné masívy rozprestierajúce sa už za Ipľom, na území Maďarska. Smerom na západ vidíte Opavskú vyhliadkovú vežu a južné úpätia Krupinskej planiny. Pod vami sa nachádza obec Kosihovce, Seľany, smerom na východ Čebovce, Nenince, či Bátorová.

Na vrchu máte niekoľko možností:

1. vrátite sa tou istou trasou a po modrej značke môžete pokračovať do Čeboviec, prípadne na ďalšiu vyhliadku Španí laz 643m n.m. (3h 15 min);
  2. pokračujete lesom smerom do Čeboviec do doliny Cerínskeho potoka, kde sa napojíte na cestu I. triedy smerom do VK, krátky úsek cca. 500m pokračujete po nej do Čeboviec kde sa na križovatke napojíte na modré turistické značenie;
  3. ak ste sa rozhodli využiť bicykel, aj to je možnosť, trasa je v oboch smeroch vhodná aj na horskú cykloturistiku.

Kosihovský Kamenný vrch vznikol vulkanickou činnosťou v morskom prostredí, výsledkom čoho sú skalnaté útvary – brekcie (podmorské bahnité prúdy-lahary). Na skalnatom úbočí je prítomných aj niekoľko odtlačkov prastarých rastlinných skamenelín, preto bola táto dominanta krajiny v roku 1984 vyhlásená za prírodnú pamiatku s najvyšším stupňom ochrany č. 5.

Tento text vznikol v spolupráci s profesorkou Miroslavou Čopovou a jej študentami z GAHŠ VK, ktorí navštevujú predmet Podnikanie v cestovnom ruchu.