Novinky

Kam na víkend? Na Španí laz!

Téma:

Dnes sa pozrieme opäť na slovenskú stranu Hontu. Vyberieme sa na najvyšší dostupný vrch v okrese Veľký Krtíš, a to na Španí […]

Zdieľať príspevok

Dnes sa pozrieme opäť na slovenskú stranu Hontu. Vyberieme sa na najvyšší dostupný vrch v okrese Veľký Krtíš, a to na Španí laz s výškou 643 m.n.m.

Vrch týčiaci sa nad Plachtinskou dolinou je dostupný po modrej a zelenej turistickej značke. Predstavíme Vám trasu po modrej značke, ktorá sa začína v Čebovciach na križovatke (hneď za autobusovou zastávkou). Niekoľko desiatok metrov trasa vedie asfaltkou, a potom sa vnára do lesa. Okamžite sa začína stúpanie, ktoré skončí až na vrchole. Väčšinou nie je veľmi prudké, ale má až 7 km. Priamo nad Príbelcami je veľmi pekná lúka ako stvorená na opekačku. Cestou výhľady ani voda nie sú. Biela studňa nad Príbelcami je v stave, v ktorom neodporúčame piť z nej vodu. Z vrcholu pokračujte asi 1 km po asfaltke na rázcestie „Čerťáz“. Tam prudko zabočíte doprava a ďalej pokračujete po modrej. Ak by ste pokračovali rovno (po zelenej značke), prídete na Trúbiaci kameň a do Sucháňa. Na Čerťázi sa začína miestami prudšie klesanie do Horných Plachtiniec. Tam budete mať v nohách takmer 12 km a výstúpaných asi 500 výškových metrov. Domov sa môžete odviesť autobusom. Keďže spoje sú tu viac ako riedke, alternatívou môže byť otočenie trasy a začať v Horných Plachtinciach.

Španí laz
Autor fotografie: Mgr. Peter Bobáľ

Ak máte síl navyše, môžete pokračovať po modrej až do Modrého Kameňa (spolu 21 km a 850 výškových metrov). Značka Vás prevedie cez Plachtinský potok, kde treba za mostom zabočiť po ceste doľava. Je tam novopostavená drevená ohrada, ale dá sa otvoriť. Po vstupe do lesa sa opäť začína pomerne prudké stúpanie až na lazy nad Strednými Plachtincami. Po výjdení z lesa trasa vedie asi 200 m cez pasienky, ktoré sú v lete ohradené elektrickým plotom. Napriek tomu sa tadeto dá bez problémov prejsť. Lazy sú veľmi malebné a ako stvorené na opekačku a oddych. Okolité lúky a lesy sú ideálne na vybláznenie Vašich detí. Pri rázcestníku „Prostredničiarske lazy“ sa vnoríte do lesa a asi po 20 min. klesaní sa ocitnete na asfaltke. Na nej treba zabočiť doprava a dovedie Vás do Modrého Kameňa, časť Dolina. Tam cez most prejdete Krtíšsky potok a po približne 500 m miernom stúpaní sa ocitnete v Modrom Kameni, asi 5 min. chôdze od námestia. Značka Vás dovedie až k autobusovej zastávke.

Celá trasa bola v rokoch 2017 a 2018 obnovená značkármi KST z Veľkého Krtíša. Bohužiaľ už sa objavili prípady, keď boli niektoré stromy so značkami vypílené. Napriek tomu by ste cestou nemali mať väčšie problémy s orientáciou v teréne.

Tento článok vznikol v spolupráci s Mgr. Petrom Bobáľom zo Základnej školy Nám. A. H. Škultétyho, ktorý, o.i. založil a vedie turistický krúžok. Cieľom krúžku je, aby žiaci spoznali svoje okolie a  naučili sa pohybovať a  správať sa v prírode.