Novinky

Kam na víkend? Na vrch Stráž!

Téma:

Dnes Vás pozveme na pomerne málo známy náučný chodník Stráž nad obcou Vinica, ktorý bol vybudovaný v roku 2013. Opäť je […]

Zdieľať príspevok

Dnes Vás pozveme na pomerne málo známy náučný chodník Stráž nad obcou Vinica, ktorý bol vybudovaný v roku 2013. Opäť je to niečo menej náročné a vhodné aj pre rodiny s deťmi. Veď celkové prevýšenie trasy dosahuje len 300m.

Sú dve možnosti kde túru začať: z centra Vinice je to zbytočne ďaleko. Preto odporúčame, ak ste autom, ísť na koniec dediny smerom na Hrušov. Hneď za cintorínom je odbočka doprava a malé parkovisko. Na správnu odbočku Vás upozornia aj pomerne veľké drevené šípky. Úzkou asfaltkou sa dostanete medzi vinohrady. Značenie je dobré a obnovené, stačí sa len poriadne pozerať. Asfaltka vedie niekoľko sto metrov pomedzi vinohrady a plynulo prechádza do lesnej cesty. Onedlho po vstupe do lesa je odbočka k Žabiemu prameňu. Je to malé jazierko s výdatným prameňom pitnej vody.

vrch Stráž
Autor fotografie: Mgr. Peter Bobáľ

Po návrate na značku postupujete až na vrchol príjemnou lesnou cestou s nie veľmi prudkým stúpaním. Asi za 30 minút prídete k starému lomu, kde je urobené posedenie, preliezky a hojdačky. Je to ideálne miesto na oddych a opekačku. Na vrchol to je len kúsok, ale je to najprudšia časť celej túry. Priamo pod vrchol je dobre označené rázcestie – ak zabočíte doprava, za minútku ste na vrchole s obmedzenými výhľadmi na Vinicu a Hrušov. Keď zabočíte doľava, tak miernym stúpaním ste za chvíľku pri štýlovej rozhľadni s krásnymi výhľadmi až do Maďarska. Rozhľadňa má tri poschodia. Ak zídete rebríkom o poschodie nižšie, dostanete sa k malej jaskynke na úbočí. Ak zleziete ešte o poschodie nižšie, tak vyšliapaným chodníčkom sa dostanete k pukline v skalách, ktorou sa štíhlejši ľudia dokážu pretiahnuť a potom sa po vrchole skál vrátiť k rozhľadni.

Značka pokračuje ďalej lesnou cestičkou. O chvíľku sa dostanete k odbočke k skalám s výhľadmi na Hrušov. O niekoľko desiatok metrov ďalej je posledná atrakcia trasy, jazero Porga. Nachádza sa na vrchole, nemá žiadny prítok ani odtok a napriek tomu nevyschne. Od jazera pokračujte chodníkom ďalej a na žiadnej križovatke nezmeňte smer, len pokračujte dole. Po pár minútach chôdze sa dostanete k odbočke k Bielej studni. Je to občasný prameň. Značka vedie ale na druhú stranu. Toto miesto je len pár krokov od vinohradov nad Vinicou. Značka Vás bez problémov prevedie pomedzi ne až k miestu, kde ste odparkovali auto.

vrch Stráž
Autor fotografie: Mgr. Peter Bobáľ

Značenie je obnovené a až na jednu križovatku kvalitne urobené. Rýchlym tempom s minimom prestávok je možné celý okruh prejsť za 2 hodiny. Pri pomalšom tempe by ste mali rátať s tromi až štyrmi hodinami. Celá trasa aj so všetkými odbočkami má niečo nad 6 km. V prípade ak bude sucho, tak Vám stačia botasky. Inak odporúčame pevnejšiu obuv, pretože hlavne pri zostupe sa na blate celkom šmýka.

Tento článok vznikol v spolupráci s Mgr. Petrom Bobáľom zo Základnej školy Nám. A. H. Škultétyho, ktorý, o.i. založil a vedie turistický krúžok. Cieľom krúžku je, aby žiaci spoznali svoje okolie a  naučili sa pohybovať a  správať sa v prírode.