Novinky

Kam na víkend? Trúbiaci kameň

Téma:

Po náročnom pracovnom týždni sme sa konečne dočkali víkendu. Tento víkend má byť podľa SHMU príjemných 24 stupňov a slnečno. Ideálny […]

Zdieľať príspevok

Po náročnom pracovnom týždni sme sa konečne dočkali víkendu. Tento víkend má byť podľa SHMU príjemných 24 stupňov a slnečno. Ideálny čas na výlet. V redakcii sme tentokrát spojili sily so šikovnými študentami pani profesorky Čopovej z krtíšskeho gymnázia, ktorí navštevujú predmet Podnikanie v cestovnom ruchu, aby sme vám spolu fundovane poradili, kam vyraziť na víkend. Tak pekne obuť dobrú obuv, natrieť sa opaľovacím krémom a hybaj ho na Trúbiaci kameň!

Trúbiaci kameň leží neďaleko obce Sucháň. Odporúčame vám navštíviť ho z južnej strany, z východiskového bodu za Hornými Plachtincami. Trasa nie je náročná, je priam vychádzková, vhodná pre všetky vekové kategórie. Mimochodom, táto oblasť je známa aj výskytom chránenej salamandry škvrnitej. Majte preto oči na stopkách, pri troche šťastia sa vám určite podarí natrafiť aspoň na jednu z nich. Cesta tam sa dá zvládnuť do dvoch hodín, svižným tempom aj skôr.

Salamandra škvrnitá – obýva vlhké listnaté, prevažne bukové lesy stredných polôh, zriedkavejšia je už v ihličnatých lesoch. Rada sa zdržiava okolo lesných potôčikov a studničiek, kde nachádza priaznivé podmienky pre reprodukciu.

Do východiskového bodu sa dostanete dolinou Plachtinského potoka, ktorý preteká celou Plachtinskou dolinou. Za obcou Horné Plachtince, po cca jednom kilometri chôdze, prídete po asfaltke na rázcestie. Odtiaľ pokračujete doľava po spevnenej ceste dolinou Suchánskeho potoka, približne štyri kilometre. Trasa popri potoku je nenáročná s minimálnym stúpaním, nakoľko sa pohybujete proti smeru toku potoka. Približne po jeden a pol hodine sa dostanete na rázcestie – Krížne cesty, odkiaľ je to už len cca dvadsať minút do cieľa. Tu odbočíte doľava. Držíte sa už zeleného turistického značenia a zároveň vstupujete do lesného terénu. Cesta vedie popri prítoku Suchánskeho potoka. Tesne pred cieľom, na križovatke žltého (smer Zabry) a zeleného turistického značenia (od Sucháňa) vystúpite do strmšieho svahu. Tu vám skalnatý terén naznačuje, že ste blízko vytúženého cieľa. Stačí už len identifikovať tú správnu skalu – Trúbiaci kameň.

Trúbiaci kameň,  alebo turecká skala, či píšťala, je opradená mnohými legendami. Je to kameň z tzv. andezitu (hornina sopečného pôvodu) má dva otvory, číselný údaj aj akúsi mapku. Ich vysvetlenia sú len dohady, viaže sa k nim viacero legiend. Keď sa vám cez horný otvor podarí vylúdiť zvuk, môžete si gratulovať, nie každému návštevníkovi sa to podarí. Držíme palce 🙂

Pokiaľ sa nechcete vrátiť tou istou cestou späť a máte ešte dostatok síl, pokračujte po zelenej značke proti smeru potoka na Španí laz – najvyšší bod okresu Veľký Krtíš (643 m n. m.). Pod vysielačom je krásny výhľad na Plachtinskú dolinu, mesto VK, na južné úbočia Krupinskej planiny a Ipeľskej kotliny. Cestou ste míňali rázcestie s modrou značenou trasou smer Horné Plachtince. Sem sa po pokochaní sa výhľadom vráťte a pokračujte lesom do východiskového bodu Horné Plachtince. Počítajte s tým, že na cestu budete potrebovať ešte približne dve a pol až tri hodiny.

Pre tých, ktorí majú radi mapy, tu jednoducho nájdete aj opísanú trasu na Trúbiaci kameň: https://mapy.hiking.sk/